Bubák lepek anebo kdo se bojí nesmí do oddělení potravin!

08.05.2017

O tom, jaká je to pohoda bez chození do pekárny :-) o tom, že nejíst lepek není vůbec těžké. Ani mlsouni se nemusí bát, že by přišli zkrátka.

Předně by bylo dobré říci, že lepek (gluten) je bílkovinou, která je součást většiny cereálií. Je složkou, která nám drží hotové pečivo pohromadě. Můžeme být na lepek alergičtí, pak se naše onemocnění nazývá Celiakie. Lepek nám však může přinášet řadu obtíží, které nás trápí a my dlouhodobě nevíme proč. Máme pocit, že jíme zdravě, snažíme se jíst "tmavé" celozrnné pečivo, jak praví reklama, ale obtíže nemizí. Ba naopak.

Pšeničné pečivo, těstoviny, sušenky, buchty různých druhů, zákusky, moučníky, obložené bagety, párky v rohlíku, tyčinka :-). Bez toho všeho se dá spokojeně žít! Věřte! Zákeřnost spočívá (NEJEN) v tom, že konzumace těchto potravin nám dokáže v mozku brnknout na závislostní receptory, proto chceme víc a víc.

Otázka zní, proč vynechat lepek z potravy, i když nemám celiakii?

Kvůli kloubům, kvůli štítné žláze, kvůli váze, kvůli oběhové soustavě, kvůli střevům, kůži, kvůli náladě... Je toho mnoho!

Z vlastní zkušenosti bych doporučila nenahrazovat potraviny s lepkem těmi bezlepkovými. Jednak to krade disciplínu a mnohem výhodnější, trvalejší a zdravější je soustředit se na základní nezpracované potraviny. Ořechy, vajíčka, quinou (tato pseudoobilovina je mimochodem opravdu chutná), proso, pohanku, avokádo, bio maso, čerstvé sýry a kokosový tuk, kurkumu a další. A to obzvlášť, trpíte li některým autoimunitním onemocněním, pak jste právě ve skupině, které vynechání lepku ze stravy může jedině prospět.

Moje tři týdny bez lepku

Rozhodla jsem se kvůli revmatoidní artritidě, kterou jsem získala v prenatálním období a kvůli chronickému zánětu ve štítné žláze, který mě životem provází posledních minimálně pět let. Dnes vím, že nedostatečně strávené zbytky lepku (peptidy) přes střevo prostupují do krevního řečiště. Tělo, kterému jsou tyto peptidy k nerozpoznání podobné od tkáně štítné žlázy, se pouští do likvidace. Likvidace vlastní tkáně. Nevidím důvod, proč organismus dále ponoukat a dávat mu příležitost štítnou žlázu dovést až k zániku její funkce. Věřím, že dietní opatření v tomto případě mají smysl.

1. týden

Splaskla jsem.

2. týden

Vyčistila se mi kůže.

Jsem hebká, jako když mi bylo 20!

3. týden

Mám chutě na čokoládu a na maso.

Mám pocit, že tělo vnitřně lépe komunikuje s jednotlivými svými součástmi. Moje smysly jsou bystřejší :-)

Je mi smutno po pečivu? NENÍ

Pečivo mi nechybí, ani těstoviny ani jiné lahůdky. V dnešní době se dá i v kavárnách solidně smlsnout i bez piškotového základu :-) stačí si lépe vybrat. V tom spatřuju jednu z hlavních výhod, člověk se přiměje přemýšlet nad tím, co a proč svému tělu dává.

Chtěla bych jen říct, že tento článek má motivovat k zamyšlení nad změnou.

V odborných článcích se promítá jistá spojitost mezi úzkostmi, depresemi a nezjištěnou intolerancí lepku (celiakií) kvůli štěpnému produktu lepku zvanému Gliadinomorfin.

Inspirace na internetu či v mobilních aplikacích

Gluten free diet - do vyhledavače s tím, spousta receptů a nápadů již existuje, nebojme se změny. Zdravé a fungující tělo je prostředkem k žití života podle našich představ. Každému nám bylo dáno do vínku něco jiného, méně či více dobrého či špatného. Co nemůžeme ovlivnit, nechme být. Co ale můžeme ovlivnit, tím se zabývejme. Strava a životní styl je v našich rukou.

Na závěr

Držím pěsti všem čtenářům, kteří se potýkají s různými zdravotními obtížemi a rádi by udělali něco pro jejich zmírnění či odbourání.